"Уявний Донбас часів Олімпіади-84" - лекція Антона Лягуші
Історія Донбасу вісімдесятих – це історія любові і ненависті до людей і життя, це історія про радянську систему, яка продовжувала знущатись над особистістю. Але одночасно – це і історія свободи, світського та особистого життя поза радянським простором. Це історія (поза)радянської топонімики, що промовляє до нас назвами Шевченка-Нельсона, Бродвею та зустрічами в комунізмі. Донбаські вісімдесяті – це історії свободи абсолютного рабства, історія відчуження та неучасті в системі, це історія пихатості та підкорення.

Антон Лягуша – кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії Донецького національного університету (Вінниця). Займається історичною наратологією та історією Європи ХХ сторіччя.
Лекція Тараса Лютого "Масові спортивні ігри і влада"
Основні теми, що піднімаються у лекції:
  • сучасні трансформації гри в культурі;
  • спорт і медіа;
  • герої спортивних змагань;
  • кратологія спорту.

Тарас Лютий - доктор філософських наук, доцент кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія», письменник, поет, автор наукових робіт «Нігілізм: анатомія Ніщо», «Розумність нерозумного», «Культура масова і популярна» (у співавторстві).
Лекція Олексія Карачинського «Екзистенційні проблеми, викликані умовами вимушеного переселення та військовими діями»
Лекція торкається питань внутрішніх негативних станів переселенців,таких, як стрес, страх, проблема внутрішнього вибору, проблема закинутості, відчуження, безглуздості життя, проблеми пошуку людиною як свого внутрішнього «Я», так і зовнішнього – місця у житті. Протягом лекції відбувається аналіз механізмів виникнення подібних станів, а також обговорення методів їх подолання.

Олексій Карачинський – військовий психолог, психотерапевт, співзасновник «Театру переселенця».
Лекція Кирила Ткаченка про шахтарський рух 1989-1993 рр. на Донбасі
Протести шахтарів були одним із найпотужніших елементів протестного руху, що призвів до падіння СРСР. Протягом лише кількох років шахтарські протести радикалізувалися, перейшовши від суто економічних до рішучих політичних вимог, на кшталт відставки Горбачова та вилучення з конституції СРСР статті про «керівну та спрямовуючу силу» компартії. Шахтарський рух на Сході України підтримав незалежність України та – що з сьогоднішньої перспективи, можливо, видаватиметься дещо дивним - ринкові перетворення. Втім, лише протягом кількох наступних років настрої змінилися докорінно. В 1993 Донбас був охоплений масовим страйком, потужнішим за всі протести попередніх років. Попри те, що він був обумовлений передусім економічними мотивами, страйкарі наголошували на його політичному характері. Страйк 1993 року призвів до відставки Леоніда Кравчука та перевиборів парламенту, вперше були озвучені вимоги автономії. Яким чином це стало можливим? У своїй доповіді Кирило Ткаченко намагатиметься окреслити траекторію протестного руху на Донбасі 1988-1993 років, прояснити його причини та наслідки.

Кирило Ткаченко - соціолог, публіцист, член "Східної правозахисної групи" (Донбас)
Лекція Руслани Козієнко "Культурна травма та політики пам'яті"
Що таке культурна травма? Який її зв'язок із «Олімпіадою-84 у Донецьку», вимушеними переселенцями та військовими діями на Сході? Який її зв'язок із декомунізацією?

Протягом лекції поговоримо про те, які існують способи розуміти культурну травму, про її зв'язок із поняттями ПТСР або «в'єтнамський синдром», про те, як політика може впливати на визнання чи невизнання наявності травми: фізичної, психологічної чи культурної. Cпробуємо проаналізувати практики роботи з культурною травмою та їх продуктивність/небезпечність, і яку роль у цій роботі відіграють пам'ятники та ритуали. І врешті, торкнемося того, як часто «особисте» може лишатися принципово «невидимим» для інституцій та державних структур.

Руслана Козієнко – культуролог, співкураторка проекту "Олімпіада-84". Наукові інтереси: дослідження культурної травми, історична пам'ять, меморіалізація та комеморативні практики.
Made on
Tilda